Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat. Amalkan Nasihat Emas Ustaz Ni! : Pena Hijau

Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat. Amalkan Nasihat Emas Ustaz Ni!

dreamstime_s_145527773
Ringkasan tentang Wakaf: amalan yang beri pahala berterusan
23 Nov 2020
Covid-19 concept chômage, jeune, travailleur, masque
Ego dan pentingkan diri: virus yang mengatasi COVID-19
24 Nov 2020
dreamstime_s_145527773
Ringkasan tentang Wakaf: amalan yang beri pahala berterusan
23 Nov 2020
Covid-19 concept chômage, jeune, travailleur, masque
Ego dan pentingkan diri: virus yang mengatasi COVID-19
24 Nov 2020
Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat. Amalkan Nasihat Emas Ustaz Ni!
icon follow us

Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat. Amalkan Nasihat Emas Ustaz Ni! | Umur kita ini semakin hari semakin meningkat. Bagi yang dah berusia 40an itu sepatutnya sudah bertambahlah kematangan dan pahala yang dikumpul sejak dari muda.

Yang pasti kubur pun sedang melambai menanti jasad di tanam. Mengikut pandangan para ulama, usia kehidupan kita ini boleh dibahagikan kepada beberapa fasa. Awas ya kalau dah berusia 40an!

Sudah tentu setiap satunya ‘menawarkan’ cabaran berbeza. Setiap daripada kita juga dianugerahklan rezeki usia berbeza, maka dengan rezeki itu, gunakanlah akan ia sehabis baik jangan sedikit pun terleka dibuai mimpi dunia.

Sebagaimana firman Allah :

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَٰلُكُمْ وَلَآ أَوْلَـٰدُكُمْ عَن ذِكْرِ ٱللَّهِ ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلْخَـٰسِرُونَ ٩

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.”

(Surah Al-Munafiqun : 9)

Umur kehidupan kita ini terbahagi kepada beberapa fasa. Dari kita dilahirkan kita akan menghadapi 99 ujian kematian. Bagi yang bernasib baik atau berusia 40an ke atas, mereka akan berjaya menghadapi semuanya hingga akhir dan ada sebaliknya iaitu dia tidak sempat lalu menemui ajal – Imam Ibnu al-Jauzirah.

Fasa pertama : Kita akan melalui zaman kanak-kanak iaitu dari dilahirkan sehinggalah mencapai usia aqil baligh iaitu dalam usia 15 tahun.

Fasa kedua : Ini adalah ketika kita muda, iaitu sejak aqil baligh hingga 40 tahun.

Fasa ketiga : Kita menjadi manusia dewasa iaitu pada usia 40 hingga 60 tahun.

Fasa keempat : Kita meniti usia awal tua iaitu usia bonus berumur antara 60 hingga akhir hayat yang dikurniakan Allah SWT kepada kita.

 

Rezeki panjang umur ini bukan untuk diraikan dengan alpa. Apabila kita mencapai usia 20 hingga 40 tahun, ini adalah tempoh yang mana kita dikurniakan keenakan duniawi daripada Allah SWT.

YANG TELAH KAMU BERIKAN KEPADAKU DAN KE ATAS KEDUA IBU-BAPAKU, YA ALLAH TOLONG KURNIAKAN KEPADAKU SATU AMALAN YANG KAMU REDA DALAM HIDUP INI.”

Usia 40 an ke atas sebenarnya adalah masa yang sewajarnya kita bermuhasabah diri dengan lebih banyak kerana pada usia ini kita sudah pun berada di kemuncak pencapaian hidup; lebih stabil dan matang.

Dan oleh kerana itu, banyak hal yang kita perlu jaga dan lakukan untuk memperoleh kehidupan berkualiti dan sihat untuk usia kehidupan seterusnya. Kita mahu terus dapat beribadah dalam keadaan sihat dan waras.

Sebagai rujukan kita yang sudah capai usia 40 an ke atas, tidak rugi amalkan nasihat Emas Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani di bawah mulai hari ini.

Nasihat 1 : Lakukan urutan urat saraf 7 kali setahun. Amalan ini bagi melancarkan perjalanan darah. Lakukan berurut ini walaupun ketika kita tidak mengalami kesakitan saraf pun.

Nasihat 2 : Minum air kosong dengan banyak kerana kebanyakkan penyakit berpunca dari kekurangan air dalam badan.

Nasihat 3 : Rajinlah bersenam sekurang-kurangnya berjalan kaki atau menaiki tangga.

Nasihat 4 : Kawal nafsu makan dengan mengurangkan kuantiti pengambilan makanan kerana makin banyak kita mengambil makanan maka kita akan makin cepat sakit.

Nasihat 5 : Kawal rasa amarah dan jangan terlalu fikirkan perkara yang boleh menggusarkan. Tiba masa kita memperbanyakkan redha dan melupakan perkara yang tidak penting.

Nasihat 6 : Sepanjang lebih 20 tahun kita telah kuat bekerja, kini biarkan harta kita pula berbakti untuk kesenangan kita.

Nasihat 7 : Lupakanlah dendam dan kisah silam yang menyakitkan hati. Jangan memarahi atau berdendam dengan sesiapa, tempuhlah hidup ini dengan seadanya dan gembira.

Nasihat 8 : Take it easy. Banyakkan bergurau-senda dengan ahli keluarga, rakan, jiran dan kenalan. Ini akan membantu kita untuk kurangkan tekanan dan dapat menikmat hidup dengan pergaulan yang harmoni.

Nasihat 9 : Perbanyakkan luang masa untuk Allah. Tambahkan ilmu agama dan banyakkan ibadat kerana apabila sudah berusia kita semakin cepat menuju kepada-Nya.

Nasihat 10 : Perbanyakkan bersedekah, berzakat dan berinfaqlah sebahagian harta kita ke jalan Allah. Semoga sahaja pahala kebaikan ini dapat membantu kita di akhirat kelak. InsyaAllah.

Nasihat 11 : Amalkan makan makanan sunnah. Ingat, dalam berusia begini, pelbagai penyakit mengejut boleh datang. Ingatlah orang yang tersayang. Hari ini, harga sebuah kesihatan cukup mahal. Ada duit banyak sekalipun, kalau tidak sihat, ia tidak akan memberi makna. Duit banyak dihabiskan untuk rawatan dan ubatan.

Janganlah lagi kita disibukkan dengan urusan dunia apabila sudah berusia 40 an ke atas ini Janganlah kita lalai lagi kerana kita tidak tahu adakah esok masih ada lagi untuk kita. Oleh itu, tumpukan perhatian kepada perkara-perkara yang boleh membawa kita ke jalan yang diredhai Allah. Kita ingin mempersiapkan diri.

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

1 Comment

  1. […] Al-Jauziyah usia manusia diklasifikasikan menjadi 4 (empat) fasa sebagaimana artikel sebelum ini (Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat), […]

Leave a Reply

Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat. Amalkan Nasihat Emas Ustaz Ni!
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more