Omar Khayyam: Kalendar, Algebra dan Rubaiyat : Pena Hijau

Omar Khayyam: Kalendar, Algebra dan Rubaiyat

dreamstime_s_145145110
Usah bimbang, Allah SWT paling berkuasa atas semua perkara
7 Nov 2020
dreamstime_s_67821930
Salah guna kuasa dan gejala rasuah musuh negara
7 Nov 2020
dreamstime_s_145145110
Usah bimbang, Allah SWT paling berkuasa atas semua perkara
7 Nov 2020
dreamstime_s_67821930
Salah guna kuasa dan gejala rasuah musuh negara
7 Nov 2020
dreamstime_s_157062469
icon follow us

Setiap tahun pada 18 Mei, berikutan keputusan UNESCO, telah ditetapkan perayaan Hari Antarabangsa Omar Khayyam (1048-1131). Pemuisi klasik Parsi yang terkenal di dunia, ahli sarjana, matematik, dan astronomi yang menetap di Iran sewaktu pemerintahan Seljuk.

Di Iran, tarikh ini adalah cuti umum.  Kemasyhuran warisan bangsa Iran dan Tajik ini telah tersebar di serata tempat melangkaui sempadan negara. Karya Omar Khayyam ditemui di Eropah pada akhir abad ke-19, setelah ayat-ayat Rubaiyat (ayat puitis) diterjemah ke dalam bahasa Inggeris oleh Edward Fitzgerald, seorang penyair Inggeris yang terkenal di England. Beliau telah memberi penghormatan dengan menempatkan karya Omar Khayyam dalam kalangan masyarakat kelas atasan.

Sebilangan besar generasi ketika itu menganggap Omar Khayyam sebagai pemberontak hedonisme yang berusaha mencapai kesenangan maksimum dalam kehidupan duniawi. Namun sebenarnya, Omar Khayyam adalah penyair intelektual, yang meluahkan perasaan terhadap ‘gimnastik mental’.

Melalui ‘gimnastik mental’ yang sama ini, Omar Khayyam membimbing para pembaca menyedari bahawa alam semesta, termasuk otak mereka sendiri adalah ciptaan Allah  Yang Maha Tinggi dan bahawa ketenangan akhir pada pemikiran yang halus terletak pada-Nya.

Cendekiawan Omar Khayyam kadang-kadang dilihat bercanggah dengan Allah SWT. Namun, beliau sebenarnya percaya rahmat dan pengampunan-Nya tidak terhingga. Seorang intelektual tidak akan membiarkan otaknya tidak dilatih, beliau percaya  bahawa Allah Yang Maha Kuasa akhirnya akan membantu dan mengampuni perbuatan yang salah.

Inilah asas kepercayaan seorang intelektual. Keimanannya sentiasa diteguhkan oleh Allah SWT kerana, tidak seperti al-Ma’arri, Omar Khayyam tidak pernah sekali pun berpaling daripada keimanannya.

Sebaliknya, puisinya tidak lain hanyalah pujian kepada Allah SWT. Bahasanya adalah bahasa kiasan dan kiasan yang biasa digunakan oleh pemikiran Orientalis. Ayat-ayat Omar Khayyam yang terkenal seperti mengenai arak, khayal kerana mencintai Allah.

Kecantikan seorang gadis adalah kerinduan Omar Khayyam untuk bertemu dengan kesempurnaan Allah SWT. Omar Khayyam mungkin sedang memikirkan jenis anggur yang berbeza, anggur yang akan disajikan di Syurga, di mana al-Quran juga menyatakan tentangnya.

Firman Allah SWT dalam al-Quran:

“Iaitu buah-buahan. Dan mereka adalah orang-orang yang dimuliakan. Di dalam syurga-syurga yang penuh nikmat. Di atas takhta-takhta kebesaran berhadap-hadapan. Diedarkan kepada mereka gelas yang berisi khamar dari sungai yang mengalir. (Warnanya) putih bersih, sedap rasanya bagi orang-orang yang minum. Tidak ada dalam khamar itu alkohol dan mereka tidak mabuk kerananya. Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya.”

(Surah ash-Shaaffaat, ayat 42-48)

Allah SWT telah memberikan kepercayaan kepada setiap hamba-Nya. Kepada golongan yang cenderung terhadap intelektual, Allah telah memberi peluang untuk menghiburkan akal fikiran mereka. Ia adalah hiburan dan pengalihan terhadap kehidupan duniawi daripada ingatan Akhirat.

Firman Allah SWT dalam al-Quran yang bermaksud:

“Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung Akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?”

(Surah al-An’Aam, ayat 32)

Selebihnya, Omar Khayyam juga mempunyai perasaan dan emosi seperti orang lain – beliau memarahi ketaksuban dan kemaksiatan, memuliakan semangat kebebasan, mempunyai kehendak dan prinsipnya. Inilah sebab mengapa puisinya tetap selaras dengan perkembangan pemodenan zaman.

Tidak dilupakan juga, selain mengarang puisi, Omar Khayyam juga merupakan cendekiawan yang cemerlang dalam ilmu algebra dan astronomi. Beliau mengklasifikasikan persamaan kubik dan mencadangkan penyelesaiannya melalui persilangan kon. Mengembangkan teori garis lurus selari yang kemudian menjadi asas geometri Riemann.

Membuat banyak penemuan dalam teori pernomboran, menemui teorem binominial yang terkenal diraih kredit oleh Isaac Newton. Sebagai ahli astronomi, Omar Khayyam mengembangkan kalendar matahari yang melepasi ketepatan bukan hanya kalendar Julian kontemporari, tetapi kalendar Gregorian yang diciptakan kira-kira empat ratus tahun selepas itu.

Warisan Omar Khayyam akan tetap menjadi aset berharga dalam perbendaharaan pemikiran manusia untuk generasi akan datang.

Sumber : Salam Web Today

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.
Omar Khayyam: Kalendar, Algebra dan Rubaiyat
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more