Doa Menghadapi Orang Yang Membenci Kita

Tanpa Kita Sedar Orang Membenci Kita Dalam Diam. Amalkan Doa Menghadapi Kebencian Ni

Kesempurnaan Iman Dengan Mencintai Orang Lain
19 Jun 2020
Inilah 7 Saham Akhirat Yang Perlu Kita “Beli” Ketika Masih Hidup
27 Jun 2020
Kesempurnaan Iman Dengan Mencintai Orang Lain
19 Jun 2020
Inilah 7 Saham Akhirat Yang Perlu Kita “Beli” Ketika Masih Hidup
27 Jun 2020
ANE 20200626 membenci kita
icon follow us

Dalam kehidupan, tentu saja, tidak mustahil semua orang akan suka dan mengasihi kita. Setiap orang akan suka dan ada orang membenci kita.

Ini adalah kes yang biasa kerana manusia mesti mempunyai kelemahan dan juga mempunyai kesilapan.

Perwujudan itu, menjadi dorongan kita sebagai manusia untuk selalu meminta maaf, memaafkan satu sama lain dan bertolak dengan rahmat semua orang.

Sebagai manusia dengan Tujuan Penciptaan Manusia, Proses Penciptaan Manusia, Alam Penciptaan Manusia:

Konsep Manusia dalam Islam, dan Manusia Menurut Islam menurut fungsi agama, tentunya kita akan mempunyai kesilapan dan kelemahan di mata orang lain. Sudah tentu ini kita mesti sedar.

Pada masa yang sama, lebih baik jika kita berdoa untuk mereka walaupun mereka tidak tahu atau memahami apa yang kita lakukan.

Di dalam Al-Quran ada beberapa doa yang dapat kita baca untuk menjadi penguat rohani dan kehidupan kita apabila ada orang membenci dalam diam. Berikut adalah doa di dalam Al-Qur’an yang boleh dilakukan terhadap orang membenci kita atau membuat kesalahan kepada kita, terutama mereka yang berasal dari kuffaar atau tidak mahu kemajuan dan perkembangan Islam.

Doa-doa ini dapat menjadikan kita lebih tenang, aman, dan jauh dari semua bentuk dendam. Kami berpaling kepada Allah dan meminta kepada Allah supaya adil.

Manusia yang mahu membalas dendam tidak semestinya adil dan tidak sesuai dengan apa yang mereka inginkan. Untuk itu, hanya berdoa

Tuhan untuk Allah membimbing kita. Inshallah, apa jawapan Allah dan memberikan keadilannya. Sekiranya tidak dijawab di dunia, tentu saja di akhirat akan lebih adil.

 

رَبَّنَا ٱغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِىٓ أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَٱنصُرْنَا عَلَى ٱلْقَوْمِ ٱلْكَـٰفِرِينَ

Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir.

(Ali Imran : 147)

 

رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةًۭ لِّلْقَوْمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلْكَـٰفِرِينَ

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas. Dan selamatkanlah kami dengan rahmatMu dari angkara kaum yang kafir

(Yunus : 85-86)

 

 رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلْخَـٰسِرِينَ

Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi

(Al A’raf : 23)

 

رَبَّنَا ٱفْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِٱلْحَقِّ وَأَنتَ خَيْرُ ٱلْفَـٰتِحِينَ

Wahai Tuhan kami, hukumkanlah antara kami dan kaum kami dengan kebenaran (keadilan), kerana Engkau jualah sebaik-baik Hakim

(Al A’raf : 89)

 

رَبَّنَا ٱغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَٰنِنَا ٱلَّذِينَ سَبَقُونَا بِٱلْإِيمَـٰنِ وَلَا تَجْعَلْ فِى قُلُوبِنَا غِلًّۭا لِّلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ رَبَّنَآ إِنَّكَ رَءُوفٌۭ رَّحِيمٌ

Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu

(Al Hasyr : 10)

 

رَبِّ هَبْ لِى حُكْمًۭا وَأَلْحِقْنِى بِٱلصَّـٰلِحِينَ ٨٣ وَٱجْعَل لِّى لِسَانَ صِدْقٍۢ فِى ٱلْـَٔاخِرِينَ ٨٤ وَٱجْعَلْنِى مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ ٱلنَّعِيمِ ٨٥

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh; Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian; Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

(As-Syu’ara : 83-85)

 

رَّبِّ ٱغْفِرْ لِى وَلِوَٰلِدَىَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِنًۭا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُؤْمِنَـٰتِ وَلَا تَزِدِ ٱلظَّـٰلِمِينَ إِلَّا تَبَارًۢا

Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku, dan bagi kedua ibu bapaku, serta bagi sesiapa yang masuk ke rumahku dengan keadaan beriman; dan (ampunkanlah) bagi sekalian orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan (dalam segala zaman); dan janganlah Engkau tambahi orang-orang yang zalim melainkan kebinasaan!

(Nuh : 28)

 

 

Doa-doa ini adalah doa-doa yang ada di dalam Al-Qur’an dan kita dapat membaca apabila mengalami segala macam kejahatan, kebencian, atau tingkah laku tidak adil dari orang lain.

Sudah tentu bagi kita seorang Muslim untuk menjadi seorang Muslim yang baik adalah suatu keharusan. Sekiranya ada yang membenci kita, jangan biarkan kita menjadi seperti mereka benci dan benci.

Berdoalah bagi mereka yang membenci kita dengan doa yang dapat menyelamatkan di Dunia Menurut Islam, untuk mencapai Kejayaan Menurut Islam, Dunia yang Berhasil Mengikut Islam, Jalan Sukses Menurut Islam kerana kemudian doa itu akan kembali kepada diri kita sendiri.

Terdapat banyak kebijaksanaan daripada kita membalas kebencian atau kezaliman orang lain dengan doa dan kebaikan kita. Tidak semestinya sama seperti kita merendahkan diri atau memalukan diri kita sendiri. Berikut adalah pelajaran yang boleh diperolehi daripadanya.

  1.  Jantung Menjadi Lebih Tenang. Dengan membalas kebaikan dan berdoa untuk kebaikan mereka yang membenci kita, hati kita menjadi tenang. Hati kita tidak akan bermasalah kerana apa yang kita belanjakan adalah baik daripada membalas kejahatan.
  2. Keburukan orang lain tidak menjadi masalah dan tidak akan mencemarkan hati kita jika kita lebih ikhlas. Kekecewaan hati dapat terjadi apabila kita membalas kebencian orang lain dengan rasa benci lagi. Oleh itu, jangan biarkan hati kita terancam hanya kerana emosi kita dan mahu membalasnya dengan perkara yang sama.
  3. Tidak sama dengan orang-orang yang membenci. kita bersama kita tidak membalas kebencian dengan kebencian maka kita tidak akan sama dengan mereka yang membenci kita. Kita akan mendapat kebaikan dan pahala yang lebih baik dari Tuhan. Jika kita membenci tingkah laku, maka kita tidak seharusnya menjadi orang yang juga merendahkan diri. Jangan biarkan kami melakukan perkara yang sama dan kami menjadi orang yang juga dibenci oleh orang lain kerana tingkah laku.
  4. Ganjaran Hebat. Ganjaran yang hebat akan kami terima jika kami berbuat baik kepada orang yang memohon kepada kami. Ganjaran yang besar hanya akan diperolehi oleh mereka yang membayar balik keburukan dengan kebaikan tidak sebaliknya. Untuk itu, buatlah diri kita orang yang pahala yang besar untuk selalu berdoa dan meringankan beban orang lain.
  5. Menjadi Orang-Orang Yang Bijakasana. Membalas doa dan kebaikan pada orang yang membenci kita juga dapat menjadikan diri kita sebagai orang yang Bijakasana dan jauh dari perilaku yang buruk. Orang-orang yang membalas keburukan dengan kebaikan akan bernilai berbeza.

Sebab itu kebijaksanaan hanya akan datang kepada mereka yang benar-benar berfikir dengan jelas dan jauh dari kebencian. Semoga kita boleh menjadi orang yang Bijakasana dan selalu bersikap sesuai dengan apa yang Allah perintahkan, dalam rukun islam, rukun iman, Fungsi Iman Kepada Kitab Allah, Fungsi Iman Kepada Allah SWT, dan Fungsi Al-Quran Bagi Umat Manusia bukan berdasarkan kepada hawa nafsu, emosi, atau dendam dalam diri kita.

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.
Tanpa Kita Sedar Orang Membenci Kita Dalam Diam. Amalkan Doa Menghadapi Kebencian Ni
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more