Faedah e-Dagang : Pena Hijau
Profesor Ulung Tan Sri Dr. Mohd Kamal Hassan
10 Jul 2020
hosting percuma
Hosting Percuma
19 Jul 2020
Profesor Ulung Tan Sri Dr. Mohd Kamal Hassan
10 Jul 2020
hosting percuma
Hosting Percuma
19 Jul 2020
20200717 - faedah edagang
icon follow us

Adakah anda pernah mendengar mengenai E commerce/e-dagang sebelum ini? Anda mungkin tidak menyedari bahawa setiap kali anda melihat sesuatu dan anda memesannya kemudian membuat transaksi. Anda sebenarnya terlibat dalam E commerce. Apa itu E commerce/E dagang? Ia adalah aktiviti menjual dan membeli produk secara elektronik atau dalam talian melalui internet. Itulah pengenalan ringkas mengenai maksud E commerce. Sama seperti yang kita dengar, membeli dalam talian ini benar-benar menjadikan hidup kita lebih mudah. Selain itu, E commerce juga membantu para usahawan dan pemilik perniagaan untuk mengembangkan jenama mereka . Berikut adalah beberapa faedah E commerce.

Selesaikan masalah had geografi

Batasan geografi mungkin menjadi masalah anda sekiranya anda adalah pemilik kedai fizikal kerana terdapat beberapa kawasan yang tidak dapat anda layani. Keseluruhannya pasti menjadi taman permainan anda dengan bantuan E commerce. Kemunculan E-commerce telah menyelesaikan setiap masalah geografi.

Kos rendah

Kos yang lebih rendah adalah salah satu kelebihan e-dagang yang paling ketara. Sebahagian daripada penurunan kos ini mungkin berguna untuk dikira sebagai potongan harga kepada pelanggan. E-commerce dapat mengurangkan kos dan berikut adalah beberapa cara untuk mewujudkannya:

  • Personel : pengurusan inventori, automasi daftar keluar, pembayaran, penagihan dan proses operasi lain yang dapat mengurangkan jumlah pekerja untuk menjalankan E commerce.
  • Harta tanah : Pedagang e-dagang tidak memerlukan lokasi fizikal yang menonjol dan tidak memerlukan perhatian.
  • Pemasaran dan pengiklanan : pay-per-click, lalu lintas media sosial dan lalu lintas enjin pencarian yang akan menjadi saluran pengiklanan yang berkesan.

Menjimatkan kos dan masa perjalanan

Pelanggan yang memandu jarak jauh ke kedai fizikal pilihan mereka bukanlah sesuatu yang luar biasa. Tetapi, hanya dengan beberapa klik, e-dagang membolehkan anda mengunjungi kedai yang sama. Tentunya anda tidak perlu memandu lagi. Ia benar-benar dapat menjimatkan masa dan kos perjalanan anda.

 

web-design-banner

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Leave a Reply

Faedah e-Dagang
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more