Jadilah Orang Yang Paling Bermanfaat : Pena Hijau
Pengajaran daripada peristiwa Hijrah Rasulullah SAW
20 Aug 2020
Internet era baru Muslim
21 Aug 2020

Assalamualaikum dan salam maal hijrah 1442H/ 2020 semua. Selamat tahun baru dan selamat membuka lebaran baru. Semoga tahun 1442H akan lebih manis dan semoga kita semua diberkati. Di hari jumaat yang mulia ini, mama nak share sedikit tazkirah Jadilah Orang Yang Paling Bermanfaat..

Seperti lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain, semoga kita sama-sama mampu menjadikan diri kita sedikit manfaat kepada orang lain..

Jadilah Orang Yang Paling Bermanfaat

Rasulullah S.A.W mendidik kita agar menjadi orang yang paling bermanfaat kepada orang lain. Sabda Rasulullah S.A.W.:

الْخَلْقُ عِيَالُ اللهِ اَحَبُّهُمْ اِليهِ اَنْفَعُهُمْ لِعِيَالِهِ

 

‘Makhluk (secara umum) adalah Hamba Allah swt, maka mereka (para makhluk) yang paling dicintai oleh Allah swt adalah yang memberikan manfaat kepada Hamba Allah swt (yang lainnya)’

Orang yang paling dicintai Allah ialah mereka yang paling memberi manfaat kepada keluarganya, rakan sekerja, sahabat, bermanfaat kepada organisasi, kepada masyarakat, negara dan agama.

Marilah kita menjadi orang paling memberi manfaat. Kehadiran kita dirasai, keberadaan kita disenangi dan ketiadaan kita dirindui.

Sumber: https://t.me/kapsul_tazkirah

Sumber : Mamapipie.com

Share, Follow & Like :
alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Login

Lost your password?

Create an account?

close

Enjoy this blog? Please spread the word :) TQ