Allah Memberi Jawapan Kepada Ujian Hidup Kita : Pena Hijau

Allah Memberi Jawapan Kepada Ujian Hidup Kita

Puasa sunat enam Syawal
Dah Puasa Sunat Enam Syawal?
3 Jun 2021
jaga diri jaga keluarga
Jaga Diri, Jaga Keluarga, Jaga Semua
24 Jun 2021
ujian allah

Jawapan Kepada Ujian Hidup Yang Kita Lalui

Sesungguhnya manusia akan sentiasa diberi ujian hidup selagi mana hayat dikandung badan. Jangan kita anggap kesusahan itu ujian Allah. Kesenangan pun salah satu bentuk ujian dari Allah juga. Apabila kita diuji, janganlah kita mengeluh. Tepuk dada bisik pada hati, sesungguhnya semua ujian itu datang dari Allah untuk dekatkan kita kepada-Nya. Tanda Allah rindu untuk kita menadah tangan kepada-Nya. Sesungguhnya Allah amat menyayangi hamba-hamba-Nya.

Setiap kali diuji, seringkali timbul persoalan-persoalan ini. Nah, Al-Quran ada jawapan kepada setiap persoalan kita.

Kenapa aku diuji?

Al-Quran : “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.” (Surah Al-Ankabut : Ayat 2-3)

Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Al-Quran : “… dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Surah Al-Baqarah : Ayat 216)

Kenapa ujian seberat ini?

Al-Quran : “Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya …” (Surah Al-Baqarah : Ayat 286)

Kenapa rasa kecewa?

Al-Quran : “Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.” (Surah Al-Imran : Ayat 139)

Bagaimana harus aku menghadapinya?

Al-Quran : “Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah Al-Imran : Ayat 200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;” (Surah Al-Baqarah : Ayat 45)

Apa yang aku dapat daripada semua ini?

Al-Quran : “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga …” (Surah At-Taubah : Ayat 111)

Kepada siapa aku berharap?

Al-Quran : “… cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar.” (Surah At-Taubah : Ayat 129)

Aku tak dapat tahan!!!

Al-Quran : “…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir” (Surah Yusuf : Ayat 87)

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Tinggalkan Balasan