Kifarah & Kaffarah : Pena Hijau

Kifarah & Kaffarah

Menyingkap Rahsia Rahmat Allah
30 Mar 2013
Fadhilat amalan Lailatul Qadar
2 Aug 2013
Menyingkap Rahsia Rahmat Allah
30 Mar 2013
Fadhilat amalan Lailatul Qadar
2 Aug 2013
20130517 kifarah kaffarah
icon follow us

Kifarah & Kaffarah | Saya rasa sudah pasti ramai yang pernah mengalami situasi ini. Setiap kali habis sesuatu majlis pasti pengerusi akan menyebut seperti ini, “Kita sudahi majlis ini dengan tasbih kifarah dan surah al-Asr“. Tahukah anda apa itu Kifarah? Berikut adalah pengertian antara kifarah dan kaffarah.

PENGERTIAN

Kifarah bererti balasan Allah SWT ke atas hamba-Nya yang mukmin ketika hidup di dunia akibat daripada dosa-dosa yang dilakukan olehnya.

Kaffarah dari sudut bahasa (al-Kafru) yang bermaksud menutup. Dinamakan kafarah kerana ia menutup dosa dan mendapat keringanan daripada Allah SWT. Dari sudut Istilah ia bermaksud perbuatan yang boleh menghapus dosa yang berupa membebaskan hamba, bersedekah dan puasa dengan syarat-syarat tertentu. Ia juga suatu penampal kecuaian yang dilakukan oleh manusia dalam tindakkannya.

So, jangan salah maksud antara keduanya…

Daripada Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud :

Sesiapa yang duduk dalam satu majlis, dan melakukan banyak salah dan silap, maka sebelum dia meninggalkan majlis itu dia menyebut :

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاََإِلَهَ إِلاَّ أَنْتََأسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ

 

Daripada Abu Barzah Aslami RA berkata :

Rasulullah SAW pernah menyebut pada hujung usia baginda apabila baginda hendak bangun meninggalkan sesuatu majlis.

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاََإِلَهَ إِلاَّ أَنْتََأسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ

Maka berkata seorang lelaki : “Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau telah menyebut suatu ucapan yang mana tidak pernah engkau ucapkan sebelum ini”. Berkata (Rasulullah SAW) : “Ia merupakan kaffarah (penebus dosa) terhadap apa yang berlaku dalam majlis”

 

Diriwayatkan daripada Aisyah RA bahawa apabila baginda bangun daripada majlis, baginda akan membaca :

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاََإِلَهَ إِلاَّ أَنْتََأسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ

Saya bertanya : “Kenapa tuan sering membaca doa ini?” Baginda menjawab : “Sesiapa yang membaca doa ini pada penutup majlis maka akan diampunkan kesilapan-kesilapan yang berlaku dalam majlis tersebut”

Hadis dikeluarkan oleh Imam Tirmizi dari Abi Hurairah dan beliau mengatakan hadis ini hasan sohih. Imam Abu Daawuud juga ada mengeluarkan hadis yang sama makna dengan hadis ini dari beberapa orang sahabat.

 

بِسْــــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
وَٱلْعَصْرِ ١ إِنَّ ٱلْإِنسَـٰنَ لَفِى خُسْرٍ ٢ إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلْحَقِّ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلصَّبْرِ ٣

“Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar”

Adapun amalan membaca Surah Al-Asr sebelum mengakhiri suatu majlis mungkin diambil dari amalan para sahabat Nabi SAW ini :

At-Thabrani telah menyebutkan daripada Ubaidillah bin Hafs berkata : “Dua orang sahabat Rasulullah SAW apabila mereka berjumpa, mereka tidak pernah berpisah melainkan salah seorang membaca Surah Al-Asr sehingga akhirnya, kemudian mereka saling memberi salam antara satu sama lain”

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Leave a Reply

Kifarah & Kaffarah
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more