Qanaah : Pena Hijau
Keajaiban Angka 19 Dalam Surah Al-Muddaththir
19 Mar 2019
Selamat Menjalani Ibadah di Bulan Ramadhan 1440H
4 May 2019
Keajaiban Angka 19 Dalam Surah Al-Muddaththir
19 Mar 2019
Selamat Menjalani Ibadah di Bulan Ramadhan 1440H
4 May 2019
igpost-qanaah
icon follow us

Qanaah | Kita sering kali tidak qana’ah, lupa terhadap nikmat yang telah Allah berikan, kerana umumnya manusia sering lupa dan selalu merasa kurang dengan apa yang mereka miliki. Hal ini membuat mereka selalu diliputi perasaan iri juga dengki atas nikmat orang lain dan menjadikan kehidupannya tidak tenang. Hal ini merupakan kecenderungan dari sifat asas manusia yang selalu tidak merasa puas dengan apa yang dia miliki.

Rasulullah shollallahu ‘alaihi wa salam telah mengajarkan bagaimana kita seharusnya bersikap terhadap harta benda, yakni menyikapi harta dengan sikap qana’ah (kepuasan dan kerelaan). Sikap qana’ah harus dimiliki oleh setiap muslim, baik yang kaya mahupun yang miskin. Adapun wujud dari sikap qana’ah iaitu merasa cukup dengan yang telah Allah berikan kepada kita, tidak iri melihat yang ada di tangan orang lain dan tidak rakus dalam mencari harta benda dengan menghalalkan semua cara.

Pengertian Qana’ah

Arti Qanaah adalah suatu sikap yang rela menerima dan selalu merasa cukup dengan hasil yang sudah diusahakan serta menjauhkan diri dari rasa tidak puas juga perasaan kurang. Dan seseorang boleh disebut bersifat qonaah apabila memiliki pendirian dengan apa yang telah diperoleh atau bersyukur atas yang ada pada dirinya kerana semua adalah kehendak Allah.

Maksud hadis :

“Sungguh beruntung orang yang diberikan petunjuk dalam Islam, diberi rezeki yang cukup dan qana’ah (merasa cukup) dengan rezeki tersebut”

(Hadis riwayat Ibnu Majah No. 4138. Sheikh Al-Albani mengatakan bahawa hadis ini sahih)

 

Dengan qona’ah ini, kita akan lebih bersyukur dengan apa yang telah Allah tetapkan kepada kita. Balasan dari Allah untuk mereka yang bersikap qonaah selama di bumi iaitu kita akan merasakan kehidupan di dunia ini dengan lebih baik lagi. Sebagaimana Allah subhanahu wa ta’ala telah berfirman dalam surah An-Nahl ayat 97 :

مَنْ عَمِلَ صَـٰلِحًۭا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌۭ فَلَنُحْيِيَنَّهُۥ حَيَوٰةًۭ طَيِّبَةًۭ ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ ٩٧

Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan

Sikap Qana’ah

Setelah dijelaskan bahwa qana’ah merupakan sikap redha menerima dan merasa cukup terhadap hasil yang telah diusahkannnya serta menjaukan diri dari rasa tidak puas serta perasaan kurang. Meskipun demikian, orang yang memiliki sikap qa’naah tidak berarti serta merta menerima nasib begitu saja tanpa ikhtiar.

Seorang Muslim kaya boleh memiliki harta yang melimpah ruah. Namun bukan untuk menunjukkan kekayaannya tersebut. Tetapi kekayaan yang dimilikinya di dunia dibatasi dengan peraturan-peraturan yang telah Allah dan RasulNya tetapkan. Mulai dari mana dia mendapatkannya, untuk apa harta tersebut dia gunakan dan seumpamanya.

Dengan demikian segala yang dimilikinya tidak pernah melalaikan dari mengingati Sang Maha Kaya. Justeru, kekayaannya menambahkan qana’ahnya juga meningkatkan rasa syukurnya. Maka hendaklah dalam urusan dunia kita melihat orang yang berada di bawah kita. Sebaliknya untuk urusan Akhirat kita melihat orang yang di atas kita. Sebagaimana telah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa salam sabdakan dalam sebuah hadis.

عن ابى هريرة رضى الله عنه : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم. انظروا الى من اسفل منكم, ولا تنظروا الى من هو فوقكم فهو اجدر ان لا تزدروا نعمة الله عليكم. (متفق عليه)

Maksudnya : “Lihatlah orang yang di bawah kalian dan janganlah melihat orang di atas kalian, kerana yang demikian itu lebih layak bagi kalian agar kalian tidak memandang hina nikmat Allah yang dilimpahkan kepada kalian”

(Muttafaqun Alaih)

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.
Qanaah
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more