Suami Isteri Nak Bahagia Bersama, Tolong Sama-Sama Jangan Buat 7 Perkara Ni. : Pena Hijau

Suami Isteri Nak Bahagia Bersama, Tolong Sama-Sama Jangan Buat 7 Perkara Ni.

dreamstime_s_75882327
Ini adalah Hari Malaysia kita!
16 Sep 2020
Hidup kita yang tenang dan bahagia dengan Allah SWT
17 Sep 2020
dreamstime_s_75882327
Ini adalah Hari Malaysia kita!
16 Sep 2020
Hidup kita yang tenang dan bahagia dengan Allah SWT
17 Sep 2020
Suami Isteri Nak Bahagia Bersama, Tolong Sama-Sama Jangan Buat 7 Perkara Ni.
icon follow us

Suami Isteri Nak Bahagia Bersama, Tolong Sama-Sama Jangan Buat 7 Perkara Ni. | Meraih kebahagiaan dalam rumahtangga itu impian setiap kita. Pun begitu ketahui dahulu apa perlu kita suami isteri patut lakukan dan wajar juga ketahui ada perkara jangan dibuat agar impian menjadi nyata.

Atas sebab itu juga, penting untuk kita saling ingat mengingatkan antara satu sama lain, agar dapat menjaga hubungan dan kasih sayang suami isteri berkekalan dan harmoni sentiasa.

Bagi seorang isteri, janganlah terlalu memuji suami orang lain dihadapan suami sendiri. Begitu juga dengan suami. Jangan sesekali memuji isteri orang lain berlebih-lebihan.Ia boleh menyebabkan isteri terasa hati dan berjauh diri.

Disamping itu, isteri juga janganlah terlalu memuji wanita lain dihadapan suaminya. Jangan diceritakan semua perkara berkenaan wanita lain tambahan lagi sekiranya melibatkan aurat atau perkara sensitive.

Memberikan komentar terhadap pasangan masing-masing adalah normal.Namun melontarkan kritikan yang pedas adalah sangat tidak wajar.

Kritikan yang boleh mencalar perasaan perlu dielakkan kerana ia menyebabkan berlakunya perbalahan diantara suami isteri. Walau tidak sempurna mana sekalipun pasangan kita, pasti ada kelebihannya.

Maka, disebalik kelemahannya yang kita dapat lihat, maka lihatlah jua pada kelebihannya. Cara ini dapat mengelakkan kita daripada memfokuskan kepada kelemahannya dan menjauhkan kita daripada mengkritiknya.

Kita boleh melihat diri kita dihadapan cermin. Kita boleh melihat kekurangan wajah kita melalui cermin.

Namun, apa aib kita dibelakang, kita tidak mampu untuk melihatnya.Orang yang nampak aib kita itu tidak lain tidak bukan adalah isteri atau suami kita.

Disebabkan itu, pasangan kita nampak apa yang kita tidak perasan.Maka apabila pasangan menegur kita, maka terimalah teguran berkenaan.

Perlu diingat, teguran yang diberikan kepada kita langsung tidak berniat buruk.Ia adalah dengan niat yang baik kerana sudah pasti pasangan kita mahukan yang terbaik untuk kita.suami isteri

Meninggikan suara kepada pasangan sama ada ketika dia berseorangan, atau ketika bersama-sama rakan-rakannya adalah satu tindakan yang silap.

Jika kita merasakan bahawa ia untuk menunjukkan ketegasan kita, itu tidak betul. Sebenarnya hanya menunjukkan keegoaan kita.Malah juga turut menjatuhkan air mukanya di hadapan ramai.

Sebaliknya, panggillah dengan sebaik-sebaik cara.Walau geram dan marah sekalipun, panggillah dengan penuh kelembutan. Ingatlah, ia akan lebih menjaga maruah pasangan dan kita sendiri juga.

Malah pendekatan lembut dapat menjadikan hubungan yang tegang menjadi baik.Walaupun pasangan kita melakukan kesilapan sekalipun, carilah pendekatan terbaik untuk menegurnya. Cara terbaik adalah menjadi kawan kepadanya.

Apabila wujud hubungan persahabatan antara dua pihak, maka nasihat senang untuk disampaikan.Malah pasangan kita juga mudah untuk menerimanya. Ingat, untuk setiap perkara menjadi mudah, kita perlu rapat dengannya.

Apabila kita telah rapat dengannya, perkara yang kita tegur secara lembut pun mudah diikutinya. Sebaliknya, jika kita menggunakan kaedah kekerasan, maka ia hanya mendatangkan kekasaran dan pasangan akan menjauhkan diri daripada kita.

Pantang bagi kaum wanita adalah orang yang suka menipu.Para suami, sekali kita menipu, ia akan meninggalkan sebuah lubang dalam hati isteri. Jadi mengapa mesti kita berbohong?

Bukankah ia adalah tabiat yang tidak baik. Bahkan, ingatlah, orang yang bercakap bohong tiada tempat untuknya dalam syurga.

Suami yang suka berbohong tidak akan memperoleh kepercayaan isterinya.Keadaan ini tidak baik untuk hubungan suami isteri.

Ia boleh meruntuhkan rumah tangga berkenaan. Perbuatan berbohong tidak pernah ada dalam hidup kita. Maka mengapa perlu kita berbohong? Begitu juga dengan isteri.Jangan sesekali membohongi suami kita.

Pembohongan terhadap suami boleh mengikis keyakinan dan kepercayaannya.Sentiasalah jujur dengan suami dalam apa juga perkara yang kita lakukan.Beranilah berkata benar kerana ia boleh menyelamatkan keadaan.

BACA JUGA : Susah Kita Suami Isteri Tiada Siapa Tahu, Tapi Bila Dah Senang Mulalah Orang Kata Macam-Macam.

Jika kita melakukan kesilapan, beranilah untuk mengakuinya.Jangan pula menjadi sebaliknya.

Hormatilah perasaan dan pandangan pasangan kita. Sebaik-baik diri kita, pasti akan ada jua kelemahannya. Ini tidak boleh dinafikan. Tiada manusia yang sempurna, apatah lagi dalam hubungan suami isteri.

Namun apabila kita telah melakukan kesilapan, maka akuilah dan perbetulkan kesilapan berkenaan. Jangan pula demi mempertahankan ego, kita berasakan diri kitalah yang sentiasa benar dan pasangan pula sentiasa salah.

Jangan selalu meninggalkan isteri kita tanpa sebab yang munasabah, ini kadangkala boleh mengguris perasaannya.

Ia boleh menyebabkan isteri berasa seolah-olah dirinya tidak dihargai.Malah jika terlalu kerap, ia boleh meninggalkan kesan yang tidak baik dihatinya. Isteri kita penat berusaha untuk keluarga kita.

Maka perbuatan meninggalkan isteri tanpa sebab lama kelamaan akan menyebabkan rasa dia tidak wujud langsung dalam hidup kita. Sedangkan isteri sebaliknya kerana perlu memikirkan banyak tanggungjawab yang digalas.

Oleh itu, cubalah bawanya dan berikan masa yang terbaik terhadapnya. Tidak salah sekiranya sesekali kita membawa isteri bersiar-siar ke tempat-tempat yang menarik untuk bersamanya.

Isteri juga mahukan hiburan bersama kita.Dan apa yang lebih penting lagi adalah meluangkan masa bersama.

Jangan kerana isteri sedang haid, suami pula menjauhkan diri. Ingat, apa yang Islam tidak benarkan adalah melakukan persetubuhan sahaja. Bermesra tidak dilarang sama sekali.

Maka jangan kerana isteri sedang datang bulan, para suami sekalian menjauhkan diri daripadanya.

Bermesra dengan isteri adalah salah satu tanda suami yang penyayang. Tidak kira bagaimana keadaan isteri, jika bermesra dengannya boleh mendatangkan kebaikan dalam hubungan, maka lakukanlah. Kemesraan sesama suami isteri adalah lambang kebahagiaan yang diharapkan.

Berbahagialah kepada pasangan suami isteri yang cuba membahagiakan sesama mereka. Kelak akan harmonilah rumah tangga mereka.

Sumber : Ana Sya

Sumber : Kataustaz.com

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Leave a Reply

Suami Isteri Nak Bahagia Bersama, Tolong Sama-Sama Jangan Buat 7 Perkara Ni.
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more