Formula 6T, menjadi isteri solehah : Pena Hijau
dreamstime_s_106391776
Berbaik sangka sesama Muslim
19 Oct 2020
dreamstime_s_176597199
Mertua sebagai ibu bapa – suami isteri dan rumah tangga
20 Oct 2020
dreamstime_s_106391776
Berbaik sangka sesama Muslim
19 Oct 2020
dreamstime_s_176597199
Mertua sebagai ibu bapa – suami isteri dan rumah tangga
20 Oct 2020
dreamstime_s_55612000
icon follow us

Ramai jejaka mengimpikan isteri solehah untuk dikahwini, malah ramai juga wanita yang mengimpikan dirinya menjadi menjadi isteri solehah supaya nanti dirinya akan mendampingi lelaki yang soleh.

Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Ibnu Umar r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu adalah wanita yang solehah.”

Formula terbaik untuk menjadi isteri solehah, adalah seperti yang dinyatakan Allah SWT dalam ayat ke lima, surah at-Tahriim:

“Boleh jadi, jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu – yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, – (meliputi) yang janda dan yang anak dara.”

Enam ciri ini merupakan antara formula mendidik diri untuk menjadi isteri solehah. Keenam-enam ciri ini disebutkan oleh Allah SWT dalam ayat ini menggambarkan isteri yang solehah ialah isteri yang mempunyai enam sifat ini, beriman, taat, sentiasa kembali ke jalan yang benar, sentiasa beribadah, dan sentiasa berfikir merenung ciptaan tuhan untuk menambah keyakinan dan keimanan kepada Allah.

Bersamalah kita mendidik diri kita, anak kita, isteri kita untuk menjadi hamba yang mempunyai enam sifat mulia ini. Persiapkanlah diri menjadi baik, dan pohonlah kepada Allah SWT supaya mengurniakan dirimu pasangan yang juga baik. Sentiasa berdoa dengan doa yang diajarkan oleh Allah di dalam al-Quran:

“Dan orang-orang yang berkata, Ya Tuhan kami, anugerahkan lah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa.”

(Surah al-Furqan, ayat 74)

Selamat beramal!

Sumber : Salam Web Today

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.
Formula 6T, menjadi isteri solehah
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more