Berbaik sangka sesama Muslim : Pena Hijau
dreamstime_s_31735519
Pendidikan dan bakat anak
18 Oct 2020
dreamstime_s_55612000
Formula 6T, menjadi isteri solehah
19 Oct 2020
dreamstime_s_31735519
Pendidikan dan bakat anak
18 Oct 2020
dreamstime_s_55612000
Formula 6T, menjadi isteri solehah
19 Oct 2020
dreamstime_s_106391776
icon follow us

Hubungan yang baik sesama manusia adalah merupakan satu maqasid, iaitu tujuan syariat Islam yang meliputi berlapang dada, mesra, belas kasihan, berkasih saying dan sebagainya. Oleh sebab itu menjadi satu kewajipan untuk setiap Muslim mengekalkan hubungan baik sesama insan dan berbaik sangka sesama Muslim.

Sewajarnya setiap manusia bertemu mesra dengan dada yang lapang. Seterusnya perlulah berbaik sangka dalam hubungan sesame manusia sekaligus menjauhkan sikap memandang serong terhadap amalan, pegangan dan perkataan mereka.

Jika diperhatikan hubungan sesama manusia hari ini, sifat berbaik sangka ini kian terpinggir. Ikatan persaudaraan yang lemah dan ukhuwah yang semakin longgar menyebabkan mudah terjadinya perasaan buruk sangka.

Bahaya apabila penyakit Su’al-zan (Su’udzon) iaitu buruk sangka menular dalam diri manusia. Seseorang akan mudah hilang pertimbangan dan akan segera membuat kesimpulan untuk menuduh dan menyalahkan orang lain terhadap sesuatu perkara yang berlaku. Semua ini adalah perosak sikap berkasih sayang sesama insan.

Buruk sangka sangkaan terbina di atas dasar agak-agak atau satu amalan yang diragukan. Buruk sangka akan menjadikan seseorang menurut sahaja perasaannya dan membuat tohmahan terhadap saudaranya. Maka dengan itu sifat al-zan akan menguasai hati dan dirinya.

Kesan negatif dari sifat ini ialah, orang yang penuh dengan sifat prasangka akan merasakan sesetengah orang itu membuat kesalahan hanya berdasarkan sangkaannya sahaja.

Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat, ayat 12 yang membawa maksud:

“Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada sangkaan, kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari keaiban orang lain dan janganlah kamu mengumpat akan sesetengah yang lain.”

Ini jelas merupakan satu teguran dan seruan agar kita tidak membiarkan diri menjadi mangsa kepada apa sahaja yang terlintas di hati terhadap keadaan orang lain. Allah SWT mahu membersihkan hati kita daripada kotoran prasangka terhadap saudaranya yang akhirnya hanya mengundang dosa.

Alangkah indahnya jika hidup dalam bermasyarakat ini bebas daripada prasangka. Marilah kita sama-sama berusaha untuk sentiasa memaafkan, tinggalkan sikap mencari kesalahan dan keburukan orang lain.

Semoga dengan ini kita sentiasa dapat bersangka baik terhadap sesama saudara Muslim.

Sumber : Salam Web Today

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Leave a Reply

Berbaik sangka sesama Muslim
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more