Menjadi Tetamu Allah : Pena Hijau

Assalamu alaika Ya Rasulullah
19 Feb 2023
icon follow us

7 Rejab 1444 bersamaan 29 Januari 2023, kami sekeluarga berpeluang menjadi tetamu Allah.

Alhamdulillah… Alhamdulillah ‘ala kulli hal…

Perjalanan dari Kuala Lumpur International Airport (KLIA) menuju ke King Abdul Aziz International Airport di Jeddah ambil masa dalam 9 jam. Dari pukul 7 malam berlepas di KLIA dan kami tiba di Jeddah lebih kurang pukul 1 pagi (waktu Arab Saudi) atau 6 pagi waktu Malaysia. Beza masa 5 jam.

IMG-20230205-WA0047

Lebih kurang 1 jam sebelum mendarat, lepas hidangan kedua… kami berniat umrah sebelum melintasi Miqat Qarnul Manazil, rukun pertama dalam mengerjakan umrah. 13 pantang larang perlu dijaga di dalam ihram. Dah mendarat, nak lepas imigresen Jeddah tu… sabar je la. Nasib tak baik.. cap jari bermasalah.. Terpaksa beratur kat kaunter 4. Yang mana beratur kat kaunter ni, confirm yang ada masalah cap jari tak dapat baca.. Settle bahagian imigresen, kami semua dalam kumpulan bas 3 yang dipimpin oleh mutawif Ustaz Mahathir Muhammad Rail. Pukul 2.30am, perjalanan dari KAIA JED ke hotel kami, Hotel Safwah Royal Orchid ambil masa dalam 1 jam 30 minit. Sampai di hotel, kami rehat-rehat dulu dan sarapan pagi. Jam 7.30 pagi, kami dipimpin oleh mutawif untuk memasuki dataran Kaabah dan mengerjakan rukun umrah seterusnya, tawaf, saie dan tahallul. Mula-mula masuk dataran… Masya Allah! Tiada yang indah melainkan dapat melihat Kaabah di depan mata… Dalam masa lebih kurang 2 jam, selesai umrah wajib kami.

IMG-20230205-WA0042

Allahu Akbar…

Hari kedua, kami dibawa mutawif menziarahi sekitar Kota Mekah…

1. Jabal Thur [Gambar 360], tinggi bukitnya. Saiz badan Nabi SAW macam saiz badan kita je. Bukan macam saiz badan Nabi Adam AS. Macam mana la Rasulullah SAW & sahabatnya Saidina Abu Bakar RA daki bukit ni dan bersembunyi di dalam gua ketika peristiwa hijrah dari Mekah ke Madinah. Tinggi pengorbanan Rasulullah SAW & sahabat dalam menyebarkan dakwah
  2. Jabal Rahmah [Gambar 360] yang terletak di Arafah merupakan tempat pertemuan Nabi Adam AS dengan Siti Hawa setelah terpisah semasa diturunkan dari syurga. Dikatakan Nabi Adam AS sama tinggi dengan bukit ni
  3. Masjid Masyaril Haram di Muzdalifah. Muzdalifah merupakan tempat yang penting bagi yang menunaikan ibadah haji
  4. Jabal Nur. Di bukit inilah ada gua yang bernama Gua Hira’ di mana Rasulullah SAW sering beruzlah dan menerima wahyu yang pertama. Masjidil Haram dapat dilihat tepat dari puncak bukit ni.
  5. Masjid Namirah di Arafah yang mana Rasulullah SAW menyampaikan khutbah terakhir
  6. Mina salah satu tempat yang penting dalam ibadah haji. Di sini, kelihatan penuh khemah-khemah kekal berwarna putih sebagai penginapan jemaah haji. Mutawif juga tunjukkan tempat untuk melontar jamrah dan lokasi khemah bagi jemaah dari Asia Tenggara.
  7. Tempat Nabi Ibrahim a.s. mahu menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. di sebuah bukit di Mina.
  8. Masjid Ja’ranah, salah satu tempat Miqat. Kami berhenti di sini untuk persiapan memakai ihram, solat sunat dan niat umrah kedua.

Tengahari, kami pulang semula ke hotel untuk makan tengahari, solat zohor dan menunaikan umrah kedua [Gambar 360].

Hari ketiga, kami menziarahi pula…

1. Wadi Berkat Dato’ Ibu Hudaibiyah [Gambar 360]. Dimiliki oleh Global Ikhwan Sdn. Bhd., sebuah syarikat Bumiputera Melayu Malaysia. Di sini terdapat haiwan-haiwan kesayangan Rasulullah SAW seperti unta, kuda, kibasy, kambing dan juga keldai. Kedai makanan Melayu pun ada di sini seperti roti canai, laksa penang, teh tarik dan lain-lain
  2. Masjid Hudaibiyah. Di sini mutawif menunjuk masjid lama yang menjadi saksi perjanjian Hudaibiyah di buat antara Rasulullah SAW dengan pihak Quraisy Mekah. Masjid Hudaibiyah juga merupakan tempat Miqat dan kami berniat di sini untuk umrah ketiga [Gambar 360]

Hari keempat, kami buat tawaf wada’ jam 3 pagi [Gambar 360] [Video 360] kerana akan meninggalkan Mekah melebihi 2 marhalah.

Kesempatan pagi ni, kami tunaikan amanah sahabat kami…

Lepas sarapan pagi, kami bertolak menziarahi Kota Taif. Perjalanan ambil masa dalam 2 jam melalui pergunungan. Kota Taif merupakan salah satu kota yang dilawati Rasulullah SAW dalam menyampaikan dakwah selepas usaha mengajak penduduk Mekah tidak berhasil. Walau bagaimanapun penduduk Taif juga menolak dakwah Nabi SAW hinggakan melontar batu ke arah Nabi SAW hingga berdarah kaki Nabi SAW. Baginda SAW tetap bersabar malah berdoa untuk penduduk Taif.

Hari ini, Kota Taif menjadi salah satu daerah pertanian di Arab Saudi. Cuaca di Taif sejuk nyaman je. Strawberry pun ada kat sini. Di Kota Taif kami dibawa ke…

1. Kilang minyak wangi [Gambar 360]. Di sini kami diberi taklimat penghasilan minyak wangi daripada bunga ros
  2. Masjid Abdullah Ibnu Abbas [Gambar 360]. Abdullah Ibnu Abbas adalah salah seorang sahabat dan mempunyai pertalian kekeluargaan dengan Baginda SAW. Beliau banyak meriwayatkan hadis Nabi SAW. Di masjid inilah terdapat makam beliau
  3. Masjid Qarnul Manazil [Gambar 360]. Salah satu tempat miqat. Kami tukar pakaian ihram kat sini. Fuh… sejuk je rasa. Kami solat sunat ihram dan berniat umrah untuk kali keempat

Hari kelima, aktiviti bebas. Tiada lawatan ziarah hari ni. Ramai yang “melontar” hari ni di kedai-kedai. Petang tu lepas Asar, mutawif bas 3 dan bas 4 membahagikan makanan kepada golongan yang kurang mampu di sekitar Kota Mekah hasil dsripada kutipan sumbangan daripada jemaah bas 3 dan bas 4.

Hari keenam, kami sekali lagi buat tawaf wada’ jam 3 pagi [Gambar 360] kerana akan meninggalkan Kota Mekah Al-Mukarramah menuju ke Madinah Al-Munawwarah pukul 2 petang.

p/s : Pada masa sekarang, Kerajaan Arab Saudi mewajibkan bagi lelaki yang ingin memasuki dataran kaabah sama ada ingin buat tawaf sunat, solat dan lain-lain untuk memakai ihram. Kalau tak pakai ihram, askar-askar tak akan bagi lepas untuk masuk dataran Kaabah. Lagi satu, kat sini tak ada sos cili. Masuk Texas ke KFC ke McD ke.. diorang bagi sos Tomato. So yang mana nak sos cili, sila bawa siap-siap dari Malaysia 😀

4 Feb 2023 07:00 malam (Arab Saudi)
Dalam perjalanan menuju Madinah Al-Munawwarah

alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.