7 Sebab Untuk Terus Menulis Blog : Pena Hijau

7 Sebab Untuk Terus Menulis Blog

cara selamat tengok gerhana matahari
Cara Selamat Menyaksikan Gerhana Matahari
20 Apr 2023
ANE 20230611 tips jimat bayaran bulanan
Tips Jimat : Apa Yang Anda Bayar Setiap Bulan?
12 Jun 2023
cara selamat tengok gerhana matahari
Cara Selamat Menyaksikan Gerhana Matahari
20 Apr 2023
ANE 20230611 tips jimat bayaran bulanan
Tips Jimat : Apa Yang Anda Bayar Setiap Bulan?
12 Jun 2023
ANE 20230604 menulis blog
icon follow us

7 Sebab Untuk Terus Menulis Blog | Adakah anda pernah berasa ingin berhenti menulis blog? Mungkin anda mengalami minggu yang teruk atau bulan yang teruk. Anda menulis selama berjam-jam pada post atau artikel tapi tiada sambutan komen.

Mungkin anda benar-benar sibuk dan sukar untuk mencari masa untuk blog anda. Walaupun anda mempunyai impian dan harapan besar untuk blog anda.

Mungkin juga rakan dan keluarga anda tidak memahami blog dan anda pun mula tertanya-tanya apa gunanya juga.

Berikut adalah 7 sebab untuk terus menulis blog, walaupun anda berfikir untuk berhenti.

Pertama : Anda Membina Sesuatu yang Unik

Banyak perkara yang kita lakukan dalam kehidupan seolah-olah tidak memberi impak yang nyata kepada dunia di sekeliling kita. Buat kerja, pergi kerja, balas e-mel.

Apabila anda menulis catatan blog, anda mencipta sesuatu yang benar-benar unik. Ia adalah kandungan yang tidak boleh ditulis oleh orang lain – kerana setiap perkataan datang daripada anda. Dengan duduk dan menaip pada papan kekunci anda selama satu atau dua jam, anda telah membawa sesuatu yang benar-benar baru ke dunia.

Tidak kira berapa ramai pembaca yang anda ada, itu adalah perkara yang menakjubkan dan mengagumkan.

Kedua : Anda Menikmati Diri Sendiri

Blogging sangat menyeronokkan. Anda boleh menulis tentang topik yang anda benar-benar berminat. Anda boleh menyusun fikiran anda dan meletakkannya di atas kertas dengan cara yang jelas dan mudah difahami.

Ramai orang berblog hanya untuk keseronokan. Jika blog tidak lagi menyeronokkan untuk anda, cari cara untuk mendapatkan kembali keseronokan. Ini mungkin dengan mengalihkan sedikit topik blog anda atau menghasilkan sesuatu yang kreatif daripada post/artikel biasa anda.

Ketiga : Anda Mempelajari Kemahiran Baharu

Terdapat banyak perkara yang perlu dipelajari sebagai seorang blogger. Malahan tidak akan pernah berhenti.

Jika anda baru berjinak untuk menjadi seorang blogger, sebagai permulaan anda boleh belajar cara menyediakan blog anda melalui platform sama ada WordPress atau Blogger. (Boleh baca Blogger Dan WordPress??) Anda belajar cara menukar tema blog anda, cara menambah widget dan cara untuk menjadikannya kelihatan sekurang-kurangnya mengikut cara yang anda inginkan.

Sedikit demi sedikit, anda dapat belajar lebih banyak lagi. Anda belajar cara menulis dengan baik. Anda belajar cara menggunakan “call to action“. Anda belajar bagaimana membina hubungan.

Semua kemahiran ini sangat berharga.

Keempat : Anda Mendapat Rakan Baru

Blog ialah sejenis media sosial. Melalui blog, anda akan bertemu dengan pelbagai jenis orang yang anda tidak pernah temui.

Anda mungkin mempunyai pembaca di seluruh dunia dan anda mungkin bertemu dengan blogger di kampung halaman anda. Anda akan mengenali rakan blogger dalam talian, mungkin melalui Facebook, Twitter atau dengan meninggalkan komen pada blog satu sama lain.

Hubungan dan persahabatan ini benar-benar bermanfaat di samping dapat bertukar-tukar ilmu, idea dan pengalaman.

Kelima : Anda Membantu Orang

Walaupun anda tidak mempunyai ramai pembaca, tapi mungkin post inspirasi anda memberi pembaca anda rasa keazaman baharu pada masa yang sukar.

Mungkin post lucu anda membuatkan mereka tersenyum semasa hari yang sukar.

Mungkin cara post anda membantu mereka menyelesaikan masalah dalam masa sepuluh minit, bukannya menghabiskan berjam-jam bergelut menyelesaikan masalah.

Jangan memandang rendah betapa banyak perbezaan yang anda buat. Ramai pembaca tidak akan mengulas, memberi komen atau menghantar emel kepada anda – tetapi mereka mungkin sangat berterima kasih untuk anda dan blog anda.

Keenam : Anda Menjana Wang

Wang memang bukan segala-galanya. Tetapi anda mungkin telah menceburi blog dengan tujuan untuk menjana wang daripadanya.

Walaupun blog anda hanya menjana beberapa ringgit sebulan, tetaplah bersyukur daripada tidak mendapat apa-apa. Anda cuma perlu bersabar menunggu masa.

Setiap ringgit yang anda hasilkan melalui blog anda adalah hasil usaha anda sendiri. Anda menjana wang anda sendiri.

Ketujuh : Anda sedang dalam Perjalanan Hidup yang Menarik

Akhirnya, anda tidak akan tahu apa yang akan menanti anda. Mungkin dalam tempoh 6 tahun, 10 tahun akan datang, anda menjadi salah seorang ahli panel dalam persidangan atau acara tertentu.

Mungkin juga anda dapat menghasilkan buku anda sendiri atau menjadi editor.

Oleh itu, jangan berputus asa pada blog anda sekarang, anda tidak akan tahu ke mana perjalanan itu akan membawa anda.

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.

Leave a Reply

7 Sebab Untuk Terus Menulis Blog
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more