Makanan Berasid Dan Beralkali Di Dalam Keajaiban Diet pH : Pena Hijau

Makanan Berasid Dan Beralkali Di Dalam Keajaiban Diet pH

7 Cara Jadikan Diet Beralkali Bermanfaat
20 Mar 2019
Diet Berasid VS Diet Beralkali
22 Mar 2019
7 Cara Jadikan Diet Beralkali Bermanfaat
20 Mar 2019
Diet Berasid VS Diet Beralkali
22 Mar 2019
icon follow us
Konsep utama di sebalik keajaiban diet pH adalah untuk mengekalkan keseimbangan pH dalam pemakanan. Tubuh manusia sedikit beralkali dan oleh itu lebih baik untuk kesihatan anda untuk memakan makanan yang terdiri daripada makanan beralkali. Apabila anda makan terlalu banyak makanan berasid, sistem badan anda menjadi tidak seimbang dan ia boleh menyebabkan pelbagai masalah, termasuk penambahan berat badan, kurang tumpuan, keletihan dan kurang ketahanan yang boleh membawa kepada keadaan yang lebih serius.
Keajaiban diet pH bergantung kepada senarai makanan yang berasid (yang harus dielakkan) dan beralkali (yang harus ditekankan). Makanan beralkali lebih baik untuk kesihatan anda dan membantu menyeimbangkan pH badan anda. Walaupun asid, alkali dan pH adalah istilah umum, ramai yang tidak memahami dengan tepat apa yang mereka maksudkan dan apa yang mereka perlu lakukan dengan pemakanan dan kesihatan.
Asid dan alkali memberi beberapa kesan dalam sistem pencernaan manusia. Makanan berasid membuatkan darah, limfa dan air liur lebih asid dan menyebabkan nombor pH yang lebih rendah. Makanan beralkali membuat darah, limfa dan air liur lebih beralkali dan menyebabkan nombor pH yang lebih tinggi.
Sebagai rujukan, julat normal untuk air liur pH adalah antara 7.3 dan 7.4. Kebanyakan orang, bagaimanapun, terlalu berasid dan mempunyai pH yang jauh lebih rendah. Kesan pengaruh makanan berasid menjadikan otot mudah mengalami keletihan. 
Pengoksidaan radikal bebas yang berlaku apabila anda makan makanan berasid menjadikan anda lebih cepat tua. Vitamin dan mineral tidak diserap dengan mudah. Bakteria baik di dalam usus kecil mati, yang menyebabkan sistem penghadaman tidak seimbang. Lebih teruk lagi, tahap keasidan yang tinggi akan menghalang keupayaan untuk dinding usus menyerap nutrien. Sel-sel menjadi tertekan dengan toksin yang terbina dan tidak dapat dikeluarkan. Sebahagian besar sistem tubuh tidak dapat berfungsi dengan sepenuhnya.
Sebaliknya, makanan beralkali mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan anda. Makanan beralkali meningkatkan keupayaan otot anda. Makanan beralkali juga mempunyai kesan antioksidan dalam badan. Mereka meningkatkan asimilasi pada tahap sel dan membolehkan sel-sel untuk beroperasi dengan cara yang sepatutnya. Terdapat pengurangan parasit dan pertumbuhan ragi dengan penggunaan makanan beralkali. Makanan beralkali menjadikan tidur anda lebih bermutu, kulit lebih muda dan mengelakkan selesema dan sakit kepala. Makanan beralkali memberikan tenaga fizikal yang banyak.
Mungkin perbezaan yang paling penting antara makanan berasid dan beralkali adalah hubungannya dengan kanser. Tisu kanser adalah berasid manakala tisu yang sihat adalah beralkali. Apabila oksigen memasuki sesuatu yang berasid ia bergabung dengan ion hidrogen dan membentuk air. Oksigen membantu meneutralkan asid, tetapi asid menghalang oksigen dari mencapai tisu di mana ia diperlukan. Apabila oksigen memasuki larutan alkali, kedua-dua ion hidroksil bergabung untuk menghasilkan satu molekul air dan satu atom oksigen. Atom oksigen tunggal bebas untuk pergi ke sel seterusnya dan membawa manfaat oksigen ke semua tisu di dalam badan. Pada pH yang sedikit di atas 7.4, sel-sel kanser menjadi tidak aktif. Kajian menunjukkan bahawa pada pH 8.5, sel-sel kanser mati dan sel sihat hidup.
Diet yang beralkali mempunyai banyak manfaat, selain pencegahan kanser. Pilihlah makanan yang beralkali yang akan memberi manfaat kepada kesihatan.
alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.
Makanan Berasid Dan Beralkali Di Dalam Keajaiban Diet pH
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more