Dapatkan Lebih Makanan Beralkali Dalam Diet Harian Anda

Dapatkan Lebih Alkali Dalam Diet Harian Anda

Diet Berasid VS Diet Beralkali
22 Mar 2019
3 Top Acne Skin Care Tips
3 Top Acne Skin Care Tips For A Healthier Skin
30 Aug 2019
Diet Berasid VS Diet Beralkali
22 Mar 2019
3 Top Acne Skin Care Tips
3 Top Acne Skin Care Tips For A Healthier Skin
30 Aug 2019
20190323 diet alkali
icon follow us

Keperluan diet yang seimbang adalah dengan pengambilan makanan beralkali 80% dan berasid 20%. Matlamat utama diet ini adalah untuk menstabilkan tahap PH aliran darah. Tugas ini boleh menakutkan ramai orang kerana makanan yang kebanyakan orang suka mempunyai keasidan yang tinggi. Anda perlu mengenal pasti sumber alkali yang baik. Cipta senarai makanan penghasil alkali akan membantu anda dalam merancang diet anda.

Makanan beralkali mempunyai kesan baik ke atas badan. Dengan meneutralkan keasidan dalam aliran darah, makanan beralkali juga bertindak sebagai “nafas udara segar” kepada sistem badan untuk menjana semula dan memulihkan sel-sel yang rosak. Diet yang tinggi keasidan akan menyebabkan tubuh merosot berbanding usia, aliran darah membawa “bom asid” ini ke seluruh sistem yang membawa malapetaka (Baca Diet Berasid vs Diet Beralkali). Dengan mengetahui apakah makanan yang memberi kesan alkali pada tubuh, kita boleh memasukkannya ke dalam diet harian kita dalam jumlah kuantiti yang lebih besar, menetapkan tahap pH dalam aliran darah ke tahap yang optimum. Secara umumya, pH darah manusia adalah antara 7.35 dan 7.45; tahap 7 ke atas dianggap beralkali.

Makanan yang beralkali

Sayur-sayuran dan buah-buahan adalah cara paling mudah untuk mendapatkan lebih alkali ke dalam diet anda. Sayur-sayuran yang beralkali adalah: alfalfa, rumput barli, bit, sayur-sayuran bit, brokoli, kubis, lobak merah, kubis bunga, daun saderi, timun, terung, bawang putih, kacang hijau, salad, cendawan, sayur-sayuran sawi, bawang merah, labu, lobak, sayuran laut, bayam, pucuk, ubi keledek, tomato, selada air, rumput gandum dan sayur-sayuran liar.

Buah-buahan yang mempunyai kesan alkali adalah: epal, aprikot, avokado, pisang, buah beri, jagung, ceri, kelapa, kurma, buah ara, anggur, tembikai susu, lemon, limau, pear, nanas, kismis, raspberi, strawberi, tomato, buah-buahan tropika dan tembikai.

Semua protein yang berasal dari haiwan adalah berasid. Sumber protein yang beralkali adalah seperti badam, buah berangan, tepung, tempe, taufu, dan serbuk protein whey.

Makanan tidak sah tanpa rempah, herba dan pemanis yang memberikan sedikit tambahan kepada makanan. Anda boleh menambah penambahan alkali ini untuk usaha menyeimbangkan tahap pH anda. Perasa beralkali adalah seperti kayu manis, kari, halia, cili, garam laut, stevia dan semua herba.

Mineral adalah penting untuk kesihatan yang optimum. Contoh mineral yang mempunyai kesan alkali pada badan adalah cesium, kalium, natrium, kalsium, dan magnesium.

Cuka sari epal, air antioksidan beralkali, debunga lebah, kultur probiotik, produk tenusu masam, jus hijau, jus sayuran, jus buah segar dan air mineral adalah contoh lain sumber beralkali yang mudah.

Ingat matlamat diet pH adalah untuk mengambil makanan beralkali lebih tinggi daripada pengambilan makanan berasid. Dengan mengekalkan keseimbangan pH yang betul, anda dapat memastikan bahawa tubuh anda dapat berfungsi pada tahap yang optimum.

alkhudhri
alkhudhri
Semoga artikel ini dapat memberi info kepada pembaca. Penulis sangat mengalu-alukan pembaca untuk memberikan komen, like atau kongsikan di mana-mana media sosial. Terima Kasih.
Dapatkan Lebih Alkali Dalam Diet Harian Anda
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more